W dniach 16-20 listopada odbyło się pierwsze szkolenie "Efektywne strategie w edukacji czytelniczej uczniów" w ramach projektu Erasmus+.
Ze względów epidemicznych odbyło się on-line z wykorzystaniem platformy TEAMS. Większość uczestników zgłosiła swoją gotowość będąc w domu, w szkole/przedszkolu. Na potrzeby centrum szkoleniowego zostały udostępnione uczestnikom, prezenterom oraz koordynatorowi projektu pomieszczenia Powiatowej Biblioteki Pedagogicznej.
Pięciodniowe szkolenie grupy I obejmowało bardzo szeroki zakres tematyczny dotyczący uzupełnienia kompetencji nauczycieli o wiedzę, umiejętności i postawy pozwalające na bardziej skuteczne kształcenie kompetencji czytelniczych uczniów.
W programie znalazły się takie tematy, jak:
- Wpływ czytelnictwa na rozwój społeczny i materialny mieszkańców oraz na rozwój gospodarczy kraju.
- Ogólny poziom czytelnictwa w Polsce.
- Kształcenie umiejętności czytania w szkołach w Polsce.
- Krajowy Program Rozwoju Czytelnictwa w Polsce 2015-2020.
- Strategie rozwoju kompetencji czytelniczych uczniów przedstawione w publikacji "Czytanie - nowa jakość".
- Wybrane metody kształcenia czytelniczego stosowane w szkołach w Polsce.
- Ogólnopolskie akcje i inicjatywy na rzecz czytelnictwa "Narodowe Czytanie".
- Ogólnokrajowe akcje i inicjatywy czytelnicze "Noc Bibliotek".
- Krajowe działania i inicjatywy na rzecz czytelnictwa "Cała Polska czyta dzieciom".
- Polska czyta - Szwecja czyta" - jak to robią w Szwecji.
W trakcie szkolenia uczestnikom została przedstawiona (przez partnerów polskich biorących udział w projekcie) organizacja edukacji czytelniczej oraz metody/strategie stosowane w edukacji czytelniczej, kolejno w Przedszkolu Miejskim nr 4, Szkole Podstawowej w Rydzewie, Zespole Szkół Elektronicznych i Informatycznych w Giżycku, w Powiatowej Bibliotece Pedagogicznej w Powiatowym Ośrodku Rozwoju Edukacji.
Zajęcia rozwijające kompetencje informatyczne według „Ram odniesienia dla rozwoju i rozumienia kompetencji cyfrowych w Europie DIGCO MP” w zastosowaniu do edukacji czytelniczej i pracy biblioteki przeprowadził ekspert pan Marcin Zaród.
Treści szkolenia informatycznego:
Kompetencja 3. Tworzenie treści.
Tworzenie treści.
Integracja i przetwarzanie treści.
Przestrzeganie prawa autorskiego i licencji.
Kompetencja 4. Bezpieczeństwo.
Narzędzia służące ochronie.
Ochrona danych osobowych.
Ochrona zdrowia.
Ochrona środowiska.
Kompetencja 5. Rozwiązywanie problemów.
Rozwiązywanie problemów technicznych.
Rozpoznawanie potrzeb i narzędzi niezbędnych do rozwiązywania problemów.
Innowacyjność i twórcze wykorzystywanie technologii.
Rozpoznawanie braków w zakresie kompetencji cyfrowych.
Podczas szkolenia koordynator projektu umożliwił wszystkim uczestnikom przedstawianie zdań, uwag i ocen na temat przedstawianych treści. Opracowane materiały zostaną wykorzystane do tworzenia bardziej skutecznych strategii edukacji czytelniczej w placówkach.