Odwrócona lekcja nie polega na zamianie ról nauczyciel – uczeń. Polega na zmianie schematu lekcji – uczniowie samodzielnie opanowują temat w domu przed lekcją, zdobywają wiedzę na zadany temat, to kluczowy etap pracy. Na zajęciach praktycznie ją weryfikują, porządkują, utrwalają i ćwiczą pod okiem nauczyciela. Pod opieką nauczyciela dzielą się tym, czego się nauczyli oraz wykonują zaproponowane przez nauczyciela ćwiczenia. Sprawdzają, czy potrafią swoją wiedzę i umiejętności wykorzystać w praktyce. W obecnej sytuacji sporo nauczycieli ma wątpliwości, czy ten drugi etap lekcji został zakończony sukcesem, czy uczeń potrafi zastosować zdobytą wiedzę w praktyce.
Może po powrocie do lekcji w klasie będziemy stosować elementy lekcji odwróconej?
Zachęcam do zapoznania się z materiałami na temat metody odwróconej lekcji:
- https://www.szkolazklasa.org.pl/wp-content/uploads/2016/11/odwrocona-lekcja-o-pracy-metoda-flipped-lesson.pdf
- Odwrócona klasa online – zmiana roli ucznia i nauczyciela, JUSTYNA BOBER
https://www.edunews.pl/nowoczesna-edukacja/e-learning/4978-odwrocona-klasa-online-zmiana-roli-ucznia-i-nauczyciela
Webinarium: https://www.facebook.com/groups/390063378607159/permalink/491819798431516/
Małgorzat Lasota
doradca metodyczny w zakresie języka niemieckiego