Za nami okres zdalnego nauczania. Co możemy zrobić jako nauczyciele i rodzice, żeby uczniom ,,chciało się chcieć”
Proponuję kilka wskazówek dla rodziców, które mogą być przydatne w zdalnym nauczaniu:
- Zadbajmy o potrzeby ucznia. Obecny czas , który spędzają uczniowie w domu, powinien być przeznaczony nie tylko na naukę, ale na rozwijaniu pasji ucznia i wzmacnianiu relacji z bliskimi.
- .Utrzymujemy jasny, stabilny harmonogram dnia. Dobra organizacja czasu nauki pomaga zmobilizować się do pracy.
- Pomagajmy dziecku planować czas, w planie dnia uwzględnić czas na naukę (indywidualną pracę ucznia z materiałem wskazanym przez nauczyciela np. praca na platformie, praca domowa, czytanie książek, aktywnośc fizyczna, obowiązki domowe, oraz rozrywkę i odpoczynek. Pomóżmy też zorganizować dziecku warunki do nauki w miarę możliwości zapewniając przestrzeń, w której będzie mogło spokojnie pracować.
- Zachęcamy do systematycznej pracy. Dziecko zachęcane do systematycznej pracy zauważa, że przyswajanie wiedzy stopniowo i małymi kroczkami jest bardziej efektywne i nie wymaga zbyt dużego wysiłku.
- Wzmacniamy samodzielnośc uczniów.Bardzo ważne jest, abyśmy nie wyręczali dzieci w odrabianiu lekcji, tylko udzielali wskazówek, wyjaśniali wątpliwości, a nie podajemy gotowe rozwiązania. Niech odrabianie lekcji zaczyna się od najprotrzych rzeczy , bo szybki sukces wzmoży motywację do rozwiązywania trudniejszych zadań. Samodzielne wykonywanie pracy dostarczy dzieciom satysfakcji i wzmocni jego wiarę we własne siły. Chwalmy dziecko za wysiłek włożony w wykonanie zadania, nie tylko efekty.
- Współpracujmy ze szkołą. Zgłaszajmy szkole na bieżąco swoje spostrzeżenia i wnioski, np. trudności w tym natury technicznej.
Czego jako rodzice nie powinniśmy robić?
Nie porównywać do starszego lub młodszego rodzeństwa lub kolegów,
Nie straszyć , nie krytykować, nie wyśmiewać dziecka
Nie stawiać wymagań ponad możliwości dzieci,
Nie podważajmy sensu nauki, pracy, kompetencji nauczycieli,
Nie przejmujemy obowiązków dziecka,
Ustalić z dzieckiem na karteczce co jest dzisiaj ważne, co robimy najpierw, zaplanować dzień, ustalić z dzieckiem priorytety, np. nauka do egzaminu ósmoklasisty, certyfikat językowy, egzamin maturalny,
Pozwolić przemeblować pokój
A teraz pora na wskazówki dla nauczycieli pozwalające budowanie motywacji ucznia do zdalnej nauki.
- Zróbmy takie lekcje, żeby uczniowie nie chcieli odejść od komputera, np. krzyżówki, wykreślanki
- Zwróćmy uwagę na aktywność ucznia a nie nauczyciela,
- Pomoc rodziców niezbędna,
- Jeżeli uczniowi nie za bardzo wychodzi nauka na platformie to zaproponować uczniom przesłanie wykonanych prac np. mailem lub whatsappem.
- Bez karania i obwiniania. Jeżeli coś powoli idzie lub się nie udaje, daj temu czas. Kształtowanie nowych nawyków wymaga czasu .Dla wszystkich jest to nowa sytuacja. Ważne aby bazowac na sukcesach a nie na porażkach. W zdalnym nauczaniu i nie tylko grożba złych ocen nie motywuje.
- Planując zdalną pracę z uczniem warto uwzględnić to co jego interesuje.Dobrym sposobem jest zadawanie tzw. pytań kluczowych, na które uczniowie chcieliby uzyskać odpowiedź i tak konstruować lekcje, aby sami doszli do odpowiedzi.
ŻYCZĘ POWODZENIA!
Opracowała koordynator sieci
Urszula Knyps - Dawidowicz