Aktualności Powiatowej Biblioteki Pedagogicznej

 

W magicznym maju przedszkolaki odwiedziły bibliotekę, by przenieść się w niezwykły świat „Słowolandii – krainy dobrych słów”. Spotkanie rozpoczęło się opowieścią o czarodziejce Parolli, która przed swoim domkiem pielęgnuje wyjątkowy ogród. Rosną w nim kwiaty dobrych zwrotów – „Proszę”, „Dziękuję”, „Przepraszam”, „Kocham Cię”, „Potrzebuję Cię”, „Dobrze, że jesteś”. Ich piękno rozkwita tylko wtedy, gdy ludzie posługują się pięknymi słowami. Brzydkie wyrażenia natomiast sprawiają, że kwiaty więdną, a świat staje się smutniejszy.

Dzieci z wielkim zainteresowaniem wysłuchały bajki o magicznym ogrodzie, poznając znaczenie każdego z kwiatów. Dowiedziały się, że dobre słowa mają niezwykłą moc – potrafią uszczęśliwiać innych i wracają do nas ze zdwojoną siłą.

Nie zabrakło także części ruchowej – podczas tańca z motylkami dzieci przekazywały sobie nawzajem kwiaty i wypowiadały piękne słowa, m.in. „Dobrze, że jesteś”, „Przepraszam”, „Dziękuję”, „Proszę”. Cała biblioteka wypełniła się dobrą energią i kolorowymi motylami – symbolami serdeczności i życzliwości.

Spotkanie było nie tylko magiczną przygodą w świecie wyobraźni, ale też znakomitą lekcją wychowawczą. Przedszkolaki przypomniały sobie, jak ważne jest mówienie miłych słów i jak wielką mają one wartość w codziennym życiu.

Na zakończenie dzieci z zaciekawieniem obejrzały dział książek dla najmłodszych czytelników oraz chętnie sięgnęły po wybrane tytuły, rozwijając swoje umiejętności czytelnicze.

Było to niezwykle ciepłe i wartościowe spotkanie, które na długo pozostanie w pamięci małych uczestników – oraz ogrodzie czarodziejki Parolli, gdzie z pewnością zakwitło wiele nowych, kolorowych kwiatów. 🌸

W subtelnej, poetyckiej  opowieści „Jak żyje Ziemia” autorki Magdaleny Zarębskiej do ilustracji Aleksandry Strzałkowskiej, dzieciom ukazuje się dobowa i roczna cykliczność przyrody. Zaczynają widzieć to czego dotychczas nie zauważały. Spoglądają tam gdzie by nigdy nie zajrzały . Zwracają uwagę na fragmenty lasu, kadry wyrwane z poszycia leśnego, podglądają najmniejszych mieszkańców lasu. I tak od świtu do zachodu słońca, od przedwiośnia do skutej mrozem zimy. Duże plansze z przepięknymi ilustracjami, oryginalny tekst oraz wyciszające dźwięki przyrody w tle, przyczyniają się do większego skupienia oraz autentycznego przeżywania. Po wysłuchaniu opowieści przedszkolaki mają okazję przenieść się do krainy zmysłów, gdzie podczas różnych aktywności rozpoznają, jakiego zmysłu wymaga dana czynność. Wykorzystując  wzrok, węch, smak, słuch i dotyk zwracają uwagę na szczegóły. zaczynają dostrzegać to, czego nie zauważały, mimo że przedmioty, które badały są im dobrze znane.

Zmysły pomagają nam w odbiorze świata zewnętrznego, jednak na co dzień korzystamy z nich w bardzo ograniczony sposób, trochę jak przez mgłę. Dostrzegając z ciekawością i otwartością to, co dociera do nas poprzez wzrok, słuch, dotyk, zapach i smak w bardzo przyjemny sposób stajemy się bardziej uważni, rozluźnieni i wyciszeni.
Fot.: Bajka, Krasnal, Promyk, Edukacja z Wartościami

Małpka Zyzio i zebra Alfred świetnie się bawią podczas beztroskiej gry w piłkę. Szakal Feluś, który obserwuje kolegów z ukrycia, czuje się pominięty. Narasta w nim złość i postanawia się zemścić. Dochodzi do kłótni. Kiedy atmosfera jest już bardzo napięta, z pomocą przychodzi żyrafa Teresa, której wielkie serce potrafi zobaczyć i usłyszeć to, co kryje się pod atakującymi słowami i ocenami. Czy uda jej się pomóc w zażegnaniu konfliktu? Jakich sposobów użyje?
Żyrafa Teresa, jest symbolem Porozumienia Bez Przemocy. A w tej konkretnej sytuacji także symbolicznie osobą  dorosłą, która pomaga dzieciom wyjaśnić i zrozumieć  motywy ich działania. Wyjaśnia, jak rozmawiać, żeby teraz i w przyszłości poradzić sobie z zazdrością.
Pozornie prosta historia o głębokim przesłaniu opowiedziana  z wykorzystaniem butai była podstawą rozmów i zabaw o różnych emocjach. 
Książka "Koniec z zazdrością" Caroline Pellissier wydana w serii „Porozumienie bez Przemocy objaśnione dzieciom”, uczy empatycznej komunikacji w rodzinie, w grupie, na placu zabaw…

 

Jest piękny dzień i mały dinozaur planuje piknik. Niestety, w brzuszku małego zwierzątka pojawiają się motyle zmartwienia... A co jeśli nie przygotował wystarczająco dużo jedzenia?
A co, jeśli zgubi się w dżungli? A co, jeśli potknie się i upadnie? A co, jeśli się rozpada?! Czy Zmartwiozaur pozbędzie się swoich lęków i wreszcie zacznie cieszyć się nową przygodą?
Uroczy dinozaur pokazuje, że nie ma co się martwić na zapas, powinniśmy cieszyć się chwilą obecną, ponieważ i tak nie mamy wpływu na to, co się wydarzy. 

W lutym giżyckie przedszkolaki przeżywały w bibliotece przygody z dinozaurem Zmartwiozaurem. Zajęcia czytelnicze, ruchowe, plastyczne i relaksacyjne w kreatywny i ciekawy sposób skonfrontowały przedszkolaki z emocjami oraz pomogły znaleźć sposoby na pozbycie się lęków i radzenia sobie z nimi.

,,Zmartwiozaur” autorstwa Bright Rachel – to zabawna, mądra i pięknie zilustrowana opowieść o radzeniu sobie ze zmartwieniami. To wartościowa książka pomagająca w oswojeniu lęku u dzieci, historia jest zabawna, rymowana i wpadająca w ucho. Gorąco polecamy…

Za nami dwa tygodnie ferii spędzonych z teatrzykiem "Kotem w butach". Dzieci z giżyckich przedszkoli wspaniale odgrywały role w przedstawieniu - na scenie mogliśmy zobaczyć m.in.: króla, księżniczkę i dworzan, młodego młynarczyka, a także leśne zajączki i ptaszki. Wspólne wcielanie się w różne postaci oraz ożywienie z najmłodszym pokoleniem XVI-wiecznej baśni udowodniło, że warto powracać do znanych historii i przenosić się do krainy wyobraźni.
Historie zawarte w bajkach bywają na ogół dalekie od rzeczywistości. Dzieci jednak chętnie wyobrażają sobie i przeżywają to, co jest najbardziej nieprawdopodobne. Mały słuchacz i widz ulega sugestii żywej narracji, nie zastanawia się, na ile to co usłyszy, jest prawdziwe. Bajki mają ogromny wpływ na wyobraźnię i fantazję dziecka. Jednym z celów wychowania jest budzenie w dziecku zdolności snucia wyobrażeń oraz kształtowanie uporządkowanego myślenia o wydarzeniach, które sobie przypomina lub wymyśla. Wykorzystując dramę jako metodę pedagogiczną umożliwiamy wykorzystanie naturalnej skłonności dziecka do naśladowania i zabawy, sprzyjamy wydobywaniu i rozwijaniu najbardziej pożądanych cech osobowości człowieka.

"Wielka księga supermocy" Susanny Isern to  inspirujący zbiór pięknie ilustrowanych talentów, które pozwoliły zastanowić się przedszkolakom nad własną tożsamością, kompetencjami oraz umiejętnościami, które chciałyby rozwijać. Dzieci wzięły udział w zabawach kształcących : cierpliwość, taniec, ciekawość, zwinność, odwagę, pomysłowość i kreatywność, poczucie humoru,  czytanie i umiejętności matematyczne. Przekonały się, że każde z nich jest w stanie pokonać trudności, jakie napotka na swej drodze oraz może rozwijać różne umiejętności. Przekonały się również , że każde z nich posiada jakąś supermoc, a współpraca w grupie sprzyja jej odkrywaniu i ułatwia wykonanie zadania.

 W styczniu w bibliotece odbyło się 9 zajęć, w których wzięło udział 154 dzieci i 18 nauczycieli / opiekunów.

Dlaczego tak ważne jest, aby  dzieci znały swoje mocne strony?
Ponad trzy dekady badań naukowych  pokazują, że wiedza i świadome korzystanie ze swoich mocnych stron przekłada się na:
-wyższy poziom szczęścia i satysfakcji w życiu ( zarówno osobistym jak i zawodowym)
-większe zaangażowanie w pracę i naukę w szkole ( w tym także uzyskiwanie lepszych wyników w pracy/ szkole)
-lepsze radzenie sobie ze zmianami ( w tym lepszą adaptacją do szkoły podstawowej i średniej)
-lepsze zdrowie fizyczne i psychiczne ( w tym lepsze radzenia sobie ze stresem).
Świadome wykorzystywanie swoich mocnych stron to naturalne i najlepsze źródło motywacji wewnętrznej.

 

 

Polityka cookies

Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Więcej informacji w naszej polityce prywatności.