Za nami okres zdalnego nauczania. Co możemy zrobić jako nauczyciele i rodzice, żeby uczniom ,,chciało się chcieć”

Proponuję kilka wskazówek dla rodziców, które mogą być przydatne w zdalnym nauczaniu:

  1. Zadbajmy o potrzeby ucznia. Obecny czas , który spędzają uczniowie w domu, powinien być przeznaczony nie tylko na naukę, ale na rozwijaniu pasji ucznia i wzmacnianiu relacji z bliskimi.
  2. .Utrzymujemy jasny, stabilny harmonogram dnia. Dobra organizacja czasu nauki pomaga zmobilizować się do pracy.
  3. Pomagajmy dziecku planować czas, w planie dnia uwzględnić czas na naukę (indywidualną pracę ucznia z materiałem wskazanym przez nauczyciela np. praca na platformie, praca domowa, czytanie książek, aktywnośc fizyczna, obowiązki domowe, oraz rozrywkę i odpoczynek. Pomóżmy też zorganizować dziecku warunki do nauki w miarę możliwości zapewniając przestrzeń, w której będzie mogło spokojnie pracować.
  4. Zachęcamy do systematycznej pracy. Dziecko zachęcane do systematycznej pracy zauważa, że przyswajanie wiedzy stopniowo i małymi kroczkami jest bardziej efektywne i nie wymaga zbyt dużego wysiłku.
  5. Wzmacniamy samodzielnośc uczniów.Bardzo ważne jest, abyśmy nie wyręczali dzieci w odrabianiu lekcji, tylko udzielali wskazówek, wyjaśniali wątpliwości, a nie podajemy gotowe rozwiązania. Niech odrabianie lekcji zaczyna się od najprotrzych rzeczy , bo szybki sukces wzmoży motywację do rozwiązywania trudniejszych zadań. Samodzielne wykonywanie pracy dostarczy dzieciom satysfakcji i wzmocni jego wiarę we własne siły. Chwalmy dziecko za wysiłek włożony w wykonanie zadania, nie tylko efekty.
  6. Współpracujmy ze szkołą. Zgłaszajmy szkole na bieżąco swoje spostrzeżenia i wnioski, np. trudności w tym natury technicznej.

Czego jako rodzice nie powinniśmy robić?

Nie porównywać do starszego lub młodszego rodzeństwa lub kolegów,
Nie straszyć , nie krytykować, nie wyśmiewać dziecka
Nie stawiać wymagań ponad możliwości dzieci,
Nie podważajmy sensu nauki, pracy, kompetencji nauczycieli,
Nie przejmujemy obowiązków dziecka,
Ustalić z dzieckiem na karteczce co jest dzisiaj ważne, co robimy najpierw, zaplanować dzień, ustalić z dzieckiem priorytety, np. nauka do egzaminu ósmoklasisty, certyfikat językowy, egzamin maturalny,
Pozwolić przemeblować pokój

A teraz pora na wskazówki dla nauczycieli pozwalające budowanie motywacji ucznia do zdalnej nauki.

  1. Zróbmy takie lekcje, żeby uczniowie nie chcieli odejść od komputera, np. krzyżówki, wykreślanki
  2. Zwróćmy uwagę na aktywność ucznia a nie nauczyciela,
  3. Pomoc rodziców niezbędna,
  4. Jeżeli uczniowi nie za bardzo wychodzi nauka na platformie to zaproponować uczniom przesłanie wykonanych prac np. mailem lub whatsappem.
  5. Bez karania i obwiniania. Jeżeli coś powoli idzie lub się nie udaje, daj temu czas. Kształtowanie nowych nawyków wymaga czasu .Dla wszystkich jest to nowa sytuacja. Ważne aby bazowac na sukcesach a nie na porażkach. W zdalnym nauczaniu i nie tylko grożba złych ocen nie motywuje.
  6. Planując zdalną pracę z uczniem warto uwzględnić to co jego interesuje.Dobrym sposobem jest zadawanie tzw. pytań kluczowych, na które uczniowie chcieliby uzyskać odpowiedź i tak konstruować lekcje, aby sami doszli do odpowiedzi.

ŻYCZĘ POWODZENIA!

Opracowała koordynator sieci
Urszula Knyps - Dawidowicz

Strona internetowa PORE w Giżycku używa cookies i podobnych technologii. Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.