Oglnopolski Dzie Biblioterapii 2022 plakat

     Ogólnopolski Dzień Biblioterapii ,,Czytanie daje siłę! Biblioterapia w sytuacjach kryzysowych”
     w naszej bibliotece  świętowaliśmy od 14 do 21 listopada.

     Biblioterapia stwarza odpowiednią atmosferę terapeutyczną,
     pozytywnie wpływa na stany emocjonalne, uaktywnia słuchacza,
     informuje, pomaga odnaleźć się w trudnej sytuacji
    oraz stymuluje pozytywne zmiany w zachowaniu.

     

 

Zarówno młodzież jak i dzieci młodsze przez cały tydzień brały udział w różnorodnych zajęciach biblioterapeutycznych:

– o szacunku do drugiego człowieka, wrażliwości na krzywdę i mocy słów z wykorzystaniem teatrzyku kamishibai pt. „Szklany człowiek”(kl. I ZSKŚiA, kl. I SP 1, kl. 8 SP3)

- o tolerancji do inności, różnorodności z wykorzystaniem książek: „Wszystko o różnorodności” Felicity Brooks oraz „Rasizm i nietolerancja – Nie” Florence Dutheil (uczniowie z internatu SOSW, kl. 3 SP3)

- o wartościach uniwersalnych dobro i zło, poznanie pozytywnych i negatywnych zachowań bohaterów na podstawie baśni „Królewna Śnieżka” (grupa 4-latki Przedszkole nr 4)

- o samej wartości obcowania z książką, która poza tym, że stanowi źródło wiedzy o świecie to też umożliwia twórczy rozwój, na podstawie książek: „O dzieciach, które kochają książki” Peter Carnavas, „Wielka księga super skarbów” Susanna Isern ( Grupa Żabki – Przedszkole Koralik i 4-latki Przedszkole Bajka.

Wszystkie zajęcia pokazały jak opowieść obrazkowa czy książki pozwalają oderwać się od świata, spojrzeć na swoje problemy z innej perspektywy.

Uczestnikom naszych zajęć dziękujemy za wspólnie i owocnie spędzony czas.


 

 

9 listopada 2022 r. odbyło się w Bibliotece III Niepodległościowe Dyktando Ortograficzne „O Złote Pióro Starosty Giżyckiego”. W pisaniu dyktanda brało udział po 2 reprezentantów 5 szkół ponadpodstawowych powiatu giżyckiego:

I Liceum ogólnokształcącego, II Liceum Ogólnokształcącego, Zespołu Szkół Zawodowych, Zespołu Szkół Kształtowania Środowiska i Agrobiznesu oraz Zespołu Szkół Elektronicznych i Informatycznych. Organizacja konkursu miała na celu zaszczepienie w młodzieży nawyku i potrzeby poprawności językowej, propagowanie kultury języka polskiego, w tym zasad pięknej i poprawnej polszczyzny. W tym roku tekst dyktanda nawiązywał do ochrony polskich dóbr kultury i walki z okupantem bronią nietypową: humorem i satyrą.
Czekając na ogłoszenie wyników młodzież wzięła udział w spotkaniu z Janem Sektą, autorem książki "Dawne Giżycko w stu ilustrowanych opowieściach".  Jan Sekta, nie tylko jako autor książki, ale również jako twórca Giżyckiego Archiwum Cyfrowego zaprezentował genezę powstania książki, która ukazuje miasto Giżycko przed 1945 rokiem i opowiada o prawdziwych ludziach, którzy je tworzyli. Pozycja ta to zbiór opowieści i ciekawostek wzbogaconych o wyszukane zdjęcia miasta. Każda strona zawiera pocztówkę i odpowiednio dobrany do niej komentarz. W ciekawy sposób opowiedział młodzieży o zasadach pracy archiwisty, przybliżył tajniki zawodu, pokazując jego blaski i cienie. Poza tym zainteresował historią „małej ojczyzny”.
Jury w celu wyłonienia zwycięzców oceniało poprawność ortograficzną i interpunkcyjną dyktanda. Nagrody za zdobycie I, II i III miejsca oraz pamiątkowe dyplomy uczestnikom konkursu wręczył Starosta Powiatu Giżyckiego pan Mirosław Dariusz Drzażdżewski . Wszyscy uczniowie biorący udział w konkursie otrzymali "Dawne Giżycko w stu ilustrowanych opowieściach" Jana Sekty.

Natomiast laureaci dodatkowo otrzymali :

I miejsce- Julia Krużyńska - I LO statuetkę "Złote Pióro Starosty", etui z zestawem długopisów i bon podarunkowy o wartości 100 zł,

II miejsce - Natasza Sękowska – I LO bon podarunkowy o wartości 75 zł,

III miejsce - Aleksandra Muraczewska – ZSKŚiA bon podarunkowy o wartości 50 zł
Pozostali uczestnicy dyktanda to Jakub Guz, Natalia Narwojsz, Eryk Sienkiewicz, Oksana Wiśniewska, Nina Łępicka, Patryk Wiśniewski, Julia Waszczyn.

Wszystkim serdecznie dziękujemy i gratulujemy udziału.


 

Plakat WLC 2022Powiatowa Biblioteka Pedagogiczna w Giżycku, jako koordynator Powiatowy dla powiatu giżyckiego, zaprasza  do udziału w VI Ogólnopolskim Konkursie Wielkiej Ligi Czytelników w roku szkolnym 2022/2023. Zapraszamy uczniów klas 1–8 szkół podstawowych i specjalnych oraz dzieci przedszkolne.  Udział w konkursie jest bezpłatny. 

Regulamin VI Ogólnopolskiego Konkursu Wielka Liga Czytelników

Regulamin Ogólnopolskich Mistrzostw Powiatowych WLC dla uczniów szkół podstawowych

Regulamin VI Ogólnopolskiego Konkursu WLC dla przedszkoli i szkół specjalnych 

W celu realizacji konkursu, placówka zgłasza swoich Koordynatorów w jednym formularzu zgłoszeniowym. 
Biblioteka  przyjmuje zgłoszenia do 20 listopada.

Formularz zgłoszenia placówki/szkoły podstawowej

Formularz zgłoszenia przedszkola/szkoły specjalnej


ZAPRASZAMY DO UDZIAŁU!




noc bibliotekaKonkurs literacki „To musi się powieść”
VIII wydanie ogólnopolskiej akcji Noc Bibliotek odbędzie się w sobotę 1 października 2022 r. pod hasłem „To się musi powieść”.
Noc Bibliotek to wielkie święto bibliotek i czytania – ogólnopolska akcja w niekonwencjonalny sposób zachęcająca do korzystania z zasobów bibliotek jako najbardziej otwartych i dostępnych instytucji kultury z ofertą dla osób w każdym wieku, miejsc wspólnych, łączących ludzi, lokalnych centrów żywej kultury i edukacji.
Z tej okazji, we współpracy z Fundacją Kuncer Teatralnie, przygotowaliśmy dla Państwa

3 zagadki literackie

1. zagadka 1
2. zagadka 2
3. zagadka 3

Życzymy udanej zabawy!

W naszej bibliotece odbyło się 116 zajęć, w których wzięło udział 1946 dzieci i 157 nauczycieli.

Z bogatej oferty edukacyjnej szczególnym zainteresowaniem cieszyły się tematy: o przyjaźni, rodzinie, odpowiedzialności, rozpoznawanie i oswajanie emocji, wartość książki w naszym życiu, pogotowie literackie oraz poznawanie tradycji kultury. Stosowano różnorodne formy pracy od czytania wrażeniowego po teatrzyk kamishibai, krótkie inscenizacje, teatr cieni. Podstawą zajęć edukacyjnych były książki powiązane  z danym tematem. Główne cele to rozbudzanie zainteresowań czytelniczych oraz rozwijanie kompetencji emocjonalno-społecznych, wychowanie    do wrażliwości na dobro. Przy organizacji spotkań zadbano o ich atrakcyjność oraz dostosowanie  do potrzeb i oczekiwań odbiorcy. W czasie zajęć dzieci miały możliwość samodzielnego korzystania z kącika czytelniczego dla najmłodszych, który cieszył się wielkim zainteresowaniem. Poza tym nasi czytelnicy duzi i mali uczestniczyli w ogólnopolskich akcjach czytelniczych np. Narodowe Czytanie, Dzień głośnego czytania, Noc Bibliotek, jak i lokalnych imprezach np. Teatr IOTA – Scena Słowa, świąteczne spotkanie przy kominku. W okresie ferii zimowych odbył się cykl zajęć pt. W świecie krasnoludków Marii Konopnickiej.

Dziękujemy wszystkim uczestnikom zajęć i zapraszamy na kolejne w nowym roku szkolnym.


 

Ульф Старк не любить простих книжок. У текстах мають бути почуття, які ми знаємо в житті, радісні чи сумні. Мають бути роздуми, тривоги, страх і невпевненість, але також надія на краще, віра в майбутнє. Про це письменник говорив у різних інтерв’ю, і про це він говорить своїми текстами.


„Маленька книжка про любов” — історія про дуже серйозні речі: війну, тугу за батьком, нужду і несправедливість, і про не менш серйозне перше кохання. Зимою ми всі завжди чекаємо на дива. От і Фред чекає і вірить у них понад усе! Його тато на війні, вони із мамою у скрутному становищі, а перед самими канікулами ще й дісталася догана від вчительки! Але наш головний герой не втрачає надії, бо він, здається, закоханий. Його обраниця — Ельса — дівчина незвичайна. У неї руде кудряве волосся, сильні руки, вона погано справляється з математикою, а ще гугнявить. Що такого викликало у хлопця це тепле почуття, що він відчуває, дивлячись на Ельсу? На Фреда чекають маленькі пригоди та труднощі, іспит з любові, а також трохи дива... Без нього ніяк не можна, бо наближається Різдво!

„Мій друг Персі, Баффало Білл і я”. Ульф знайомить свого друга Персі з радощами сільського життя. Разом вони проводять незабутнє літо: втілюють потаємні мрії, дуркують, спілкуються з нестерпним Ульфовим дідусем і дізнаються про таємничого Баффало Білла. А Ульф навіть спізнає нещасливе кохання.
У своїй легкій, трохи сумовитій і разом з тим дотепній манері, Ульф Старк розповідає про життя, дружбу, любов — і завжди знаходить для них новий, несподіваний і глибокий погляд.

"Тоді я був просто Ульф". Ульф Старк, як завжди, дотепно й невимушено говорить про складне, цього разу він розповідає про свої дитячі й підліткові роки. Тут його перші поцілунки і перші серйозні книжки, творчі експерименти і втеча з дому, змагання, вигадки, дивацтва і врешті — велика мрія стати письменником.
Що з цього правда, а що ні, вирішувати вам. Ульф іноді й сам не знає, наскільки далеко його можуть завести власні фантазії. Бо це не так уже й просто — бачити щось таке, чого не бачать інші, і ділитися з усіма своїми уявними світами.

„Диваки і зануди” – типова нетипова історія. На дванадцятирічну Симону враз звалилося чимало проблем: переїзд до іншого місця, що їй зовсім не подобається, зведення безтурботної матусі з вітчимом, який ні в чому не догоджає дівчині, втрата улюбленого собаки Кільроя, звістка про скору смерть дідуся, нова школа, де все напружує і дратує. Але згодом все стає цікавіше.
За іронією долі, Симону приймають у школі за хлопця. І дівчина вирішує дотримуватися цього образу. Одразу постає багато питань: чи довго вона буде так ховатися від інших, а що як про це дізнаються батьки, та взагалі як вона себе буде поводити, прикидаючись хлопцем?

«Золоте серце» — повість про першу дитячу закоханість, про любов до музики і про те, як важливо навчитися грати серцем. А ще про те, як вміти любити когось по-справжньому, коли тобі лише дванадцять років. Людвіґ намагається з’ясувати, як же можна показати комусь свої почуття і як довести, що вони правдиві.
Виявляється, любити когось — це не просто знати, які в цієї людини очі, волосся, руки. Це знати, яка в неї душа.

Rok 2021 był rokiem jubileuszu 70-lecia naszej biblioteki. Z tej okazji min. zorganizowany został konkurs na exlibris. Adresowany był do dzieci, młodzieży jak i dorosłych. Dziękujemy wszystkim, którzy nadesłali prace na konkurs. Przy ocenie jury brało pod uwagę samodzielność wykonania pracy, estetykę, zgodność z tematem, oryginalne podejście do tematu i ogólne wrażenie artystyczne. Komisja w składzie B. Giedziuszewicz, K. Rzeczycka, G. Imporowicz wyłoniła ex aeguo dwa zwycięskie exlibrisy i to one zostały oficjalnymi exlibrisami biblioteki. 

Oto nasi zwycięzcy: Magdalena Duda, Dylan Weber
I wyróżnieni:
Julia Malinowska ZPO Miłki, Amelia Szymańska ZPO Miłki, Emila Kwaśnik, ZPO Miłki, Hanna Witkowska ZPO Miłki, Julia Łychołat SP3 Giżycko, Julia Malinowska SP3 Giżycko, Miłosz Krahel SP3 Giżycko, Izabela Tarnacka LO 1 Giżycko, Radosław Kosiński MOS Giżycko i Andrzej Suszko MOS Giżycko.


 

Czy to bajka, czy nie bajka,
Myślcie sobie, jak tam chcecie.
A ja przecież Wam powiadam:
Krasnoludki sa na świecie.
 (M. Konopnicka)

W czasie ferii od 31 stycznia  do 4 lutego odbyły się zajęcia pod hasłem "W świecie krasnoludków Marii Konopnickiej". Temat wybrany został w związku z ogłoszonym przes Sejm  Rokiem Marii Konopnickiej. Poza tym wpisuje się w priorytet MEiN: wychowanie do wrażliwości na dobro oraz poznawanie literatury polskiej. W bajkowej scenerii dzieci zamieniały się w krasnali i poznawały historię sierotki Marysi. Mierzyły się z lisem, pokonywały daleką drogę do królowej Tatry  i po prostu świetnie się bawiły. Wykazały się niezwykłą wyobraźnią w opowiadaniu własnych historii spotkań z krasnoludkami. Równocześnie nastąpiła też promocja czytelnictwa. W zajęciach uczestniczyło ogółem 84 dzieci z giżyckich przedszkoli: Bajka, Koralik, Krasnal i Promyk.


 

 

Strategie czytelnicze 2021

Powiatowa Biblioteka Pedagogiczna zgodnie z wytycznymi MEiN, dotyczącymi działań wspomagania, skierowała do szkół i placówek oświatowych propozycję zajęć edukacyjnych od przedszkoli po szkoły ponadpodstawowe. Główne cele proponowanych zajęć to :

- rozwijanie kompetencji emocjonalno-społecznych - akceptacji siebie i innych,
- komunikacji, wyrażania własnego zdania,
- zdolności wykorzystania własnych mocnych stron.

Stały kontakt dziecka z książką ma bardzo istotny wpływ na rozwój jego osobowości. Książka oddziałuje poprzez swe treści na myśli, uczucia i postępowanie. Rozwija wrażliwość na piękno języka, wzbogaca słownictwo, pogłębia i poszerza wiadomości i zainteresowania. Daje możliwość zrozumienia innych ludzi i otaczającego świata oraz pobudza wyobraźnię. Dlatego też w stałej ofercie biblioteki znajdowały się zajęcia z elementami biblioterapii. Dostosowane były do wieku i zainteresowań uczestników, a lekcje biblioteczne miały charakter warsztatowy, angażujący uczniów, wykorzystujący aktywne metody pracy i różnorodne środki dydaktyczne. Dzięki takim zajęciom biblioteka była miejscem nauki zabawy i wielu innych aktywności.

W roku 2021 przeprowadziliśmy 95 zajęć edukacyjnych, w których uczestniczyło 1727 przedszkolaków i uczniów oraz 207 nauczycieli. Zrealizowaliśmy m.in. następujące tematy:

Pogotowie Literackie, Co mieszka w moim sercu?, Latające Książki, O dzieciach, które kochają książki, W ogrodzie dobrych słów, Ławeczka Kętrzyńskiego, Nasze podróże małe i duże, Kto zabrał mój ser?, Dzień głośnego czytania, Dzień Kropki, Noc Bibliotek, Czym jest piękno?, Cóż czułości z tobą począć?, Czytanie w altanie, Wróżby, zwyczaje, tradycje, Manufaktura św. Mikołaja, Spotkanie przy kominku.

We wrześniu wzięliśmy udział w Narodowym Czytaniu „Moralności pani Dulskiej” Gabrieli Zapolskiej .W listopadzie gościliśmy Teatr IOTA ze Sceną Słowa 2021, odbyło się też II Niepodległościowe Dyktando Ortograficzne. W grudniu rozstrzygnęliśmy konkurs na ekslibrys naszej biblioteki. Cały bieżący rok polecaliśmy nasze nowości czytelnicze i zaakcentowaliśmy w formie wystaw Patronów 2021 roku.

Ponadto biblioteka realizowała kolejne działania w ramach projektu – Efektywne strategie w edukacji czytelniczej uczniów.

Mamy nadzieje, że wizyty w bibliotece zapadną głęboko w pamięć i staną się dobrym nawykiem na całe życie. Dziękujemy wszystkim nauczycielom, dzieciom i uczniom za aktywny udział w naszych zajęciach i oczywiście zapraszamy na kolejne.
Dziękujemy naszym partnerom za zorganizowanie nam atrakcyjnego pobytu na Łotwie i Litwie oraz za przykłady dobrych praktyk w zakresie rozwijania zainteresowań czytelniczych. Składamy podziękowania wszystkim placówkom współpracującym z nami.

Zapraszamy do obejrzenia krótkiego filmiku podsumowującego nasze strategie czytelnicze.
Strategie czytelnicze roku 2021

 


 

Powiatowa Biblioteka Pedagogiczna w Giżycku zaprasza dzieci, młodzież i dorosłych do udziału w konkursie plastycznym – „Zaprojektuj ekslibris” zorganizowanym w ramach obchodów 70 – lecia biblioteki .

Exlibris – to inaczej logo, znak własnościowy danego egzemplarza książki, najczęściej ozdobny, wykonany w technice graficznej z imieniem i nazwiskiem właściciela księgozbioru, albo nazwą instytucji. Typowy ekslibris jest małą, zadrukowaną karteczką przyklejoną do wewnętrznej strony okładki.

Zadaniem uczestników konkursu jest wykonanie pracy plastycznej, przedstawiającej projekt ekslibrisu. Rysunek wykonany w dowolnej technice graficznej powinien nawiązywać do czytania książek. Pracę należy umieścić na kartce format A 4. Powinien zawierać też słowo Ex libris i nazwę biblioteki czyli – Powiatowa Biblioteka Pedagogiczna w Giżycku .

Na zwycięskie prace czekają nagrody rzeczowe, a najlepszy ex libris zostanie oficjalnym ex librisem biblioteki.

Prace należy dostarczyć do 30 listopada 2021r. do Powiatowej Biblioteki Pedagogicznej lub drogą elektroniczną na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

 Serdecznie zapraszamy do udziału !

zaproszenie ekslibris


 

16 listopada 2021 r. odbyło się w Bibliotece II Niepodległościowe Dyktando Ortograficzne „O Złote Pióro Starosty”. W pisaniu dyktanda wzięli udział reprezentanci 5 szkół ponadpodstawowych powiatu giżyckiego: I Liceum ogólnokształcącego, II Liceum Ogólnokształcącego, Zespołu Szkół Zawodowych, Zespołu Szkół Kształtowania Środowiska i Agrobiznesu oraz Zespołu Szkół Elektronicznych i Informatycznych. Organizacja konkursu miała na celu zaszczepienie w młodzieży nawyku i potrzeby poprawności językowej, propagowanie kultury języka polskiego, w tym szczególnie zasad pięknej i poprawnej polszczyzny a także propagowania zasad polskiej ortografii. Czekając na ogłoszenie wyników młodzież wzięła udział w kreatywnych zabawach literackich. Komisja powołana przez organizatora, tj. PORE, w celu wyłonienia zwycięzców oceniła poprawność ortograficzną i interpunkcyjną dyktand. Nagrody za zdobycie I, II i III miejsca oraz pamiątkowe dyplomy uczestnikom konkursu wręczył Wicestarosta Powiatu Giżyckiego pan Mateusz Sieroński. Wszyscy uczniowie biorący udział w konkursie otrzymali "Dawne Giżycko w stu ilustrowanych opowieściach" Jana Sekty.

I miejsce- statuetka "Złote Pióro Starosty", etui z zestawem długopisów i bon podarunkowy o wartości 100 zł otrzymała Julia Krużyńska - I LO
II miejsce - bon podarunkowy o wartości 75 zł otrzymała Magdalena Kulszewicz – I LO
III miejsce - bon podarunkowy o wartości 50 zł otrzymał Szymon Kolendo - II LO
wyróżnienie – książkę otrzymała Oliwa Jaszcz – ZSKŚiA
Pozostali uczestnicy: Karolina Dulemba, Julia Kuczyńska, Nikodem Kuczyński, Oskar Tywończuk, Julia Wójcik.

Dziękujemy młodzieży za udział w dyktandzie i gratulujemy wysokiego poziomu znajomości zasad poprawnej pisowni.


 

"Wielka poezja, będąc wielką i będąc poezją, nie może nie zachwycać nas, a więc zachwyca". W. Gombrowicz „Ferdydurke”
 
Kameralne poetyckie spotkanie "Poezja a tajemnica życia", w reżyserii Zbigniewa Waszkielewicza, odbyło się  03.11.2021 r. w ramach Sceny Słowa  2021. W świat poezji Bolesława Leśmiana, Emily Dickinson i Czesława Miłosza wprowadzili nas Bożenna Oleksiak, Lilia Rechinbacch, Wiktoria Sokołowska, Sabina Zawadzka i Stanisław Szepietowski.  Przy okazji spotkania zaakcentowano też 35 – lecie Teatru IOTA. 


Czytanie wzmacnia - to myśl przewodnia tegorocznej Nocy Bibliotek.

Nasza Noc Bibliotek  odbyła się 08.10. 21r. w ciągu dnia, a tajemniczości dzieciom i młodzieży dodały książka i film pt. „Operacja. Człowiek w czerni”. Było odszyfrowywanie wiadomości , sprawdzanie detektywistycznych umiejętności wszystkimi zmysłami. Wspaniałe charakteryzacje wykonane przez starsze koleżanki z SP1 i ZSZ uatrakcyjniły maluchom zabawę.

Starsza młodzież głowiła się i przedstawiała argumenty do parafrazy Szekspira „Czytać czy nie czytać? Oto jest pytanie?” W końcowym efekcie odpowiedź okazała się jednoznaczna – trzeba czytać.

Grupa gości spotkania wieczornego szukała odpowiedzi na zagadki przygotowane przez p. Mariusza Kuncera. Z

Poza tym grupa dyskutowała o książkach, które przemeblowały nasze głowy. Temat zaczerpnięty z cytatu: „Książką można czytelnikowi głowę owszem przemeblować o tyle, o ile meble już w niej przed lekturą stały” St. Lem „Doskonała próżnia” .

Wspólnie spędzony czas był wyjątkowo wzmacniający.

Zachęcamy do osobistych przemyśleń w domowym zaciszu o takich ważnych dla nas książkach. Zapraszamy również do odgadnięcia 3 zagadek literackich, z którymi można  zapoznać się poniżej.

Zagadka nr 1   Zagadka nr 2   Zagadka nr 3


 

W związku z realizacją przez I Liceum Ogólnokształcące im. W. Kętrzyńskiego w Giżycku projektu „Ławeczka Kętrzyńskiego miejscem integracji pokoleń” w dniu 24.03.2021 r.  Powiatowa Biblioteka Pedagogiczna w Giżycku zorganizowała zajęcia edukacyjne w Przedszkolu Miejskim nr 4 w Giżycku. Spotkanie miało na celu przybliżenie dzieciom postaci wybitnego Polaka. Zajęcia przebiegały w atmosferze snucia opowieści o dzieciństwie i życiu Wojciecha Kętrzyńskiego. W trakcie zajęć dzieci wykonały portrety przedstawiające poetę.

Kim był Wojciech Kętrzyński? Co wiąże postać historyka, etnografa, publicysty, poety z naszym miastem? Dlaczego mówi się, że „zwrócił Polsce Mazurów, a Mazurom Polskę”? Odpowiedzi na te i inne pytania poznali uczniowie giżyckiego MOS-u na zajęciach 31.03.2021 r. w naszej bibliotece. Uczestnicy obejrzeli prezentację na temat życia i twórczości Wojciecha Kętrzyńskiego. Wspólnie z wychowawcą i bibliotekarzem wykonali lapbooka przedstawiającego postać wybitnego Polaka.


 

Krzysztof Kamil Baczyński - jeden z najwybitniejszych przedstawicieli poetów pokolenia Kolumbów. Pośmiertnie odznaczony Krzyżem Armii Krajowej i Krzyżem Komandorskim Orderu Odrodzenia Polski za wybitne zasługi dla niepodległości Rzeczypospolitej Polskiej oraz osiągnięcia w działalności na rzecz rozwoju polskiej kultury. „W uznaniu zasług Krzysztofa Kamila Baczyńskiego dla polskiej sztuki, dla polskiej niepodległości i polskiej kultury, w stulecie jego urodzin, Sejm Rzeczypospolitej ogłosił rok 2021 Rokiem Krzysztofa Kamila Baczyńskiego. Jednocześnie Sejm Rzeczypospolitej oddaje hołd innym przedstawicielom poetów pokolenia Kolumbów poległym w trakcie okupacji niemieckiej - Tadeuszowi Gajcemu, Janowi Romockiemu, Zdzisławowi Stroińskiemu, Józefowi Szczepańskiemu i Andrzejowi Trzebińskiemu” - podkreślono w tekście dokumentu. W 2021 r. przypada 100. rocznica urodzin poety.


 

W dniach 16-20 listopada odbyło się pierwsze szkolenie "Efektywne strategie w edukacji czytelniczej uczniów" w ramach projektu Erasmus+.

Ze względów epidemicznych odbyło się on-line z wykorzystaniem platformy TEAMS. Większość uczestników zgłosiła swoją gotowość będąc w domu, w szkole/przedszkolu. Na potrzeby centrum szkoleniowego zostały udostępnione uczestnikom, prezenterom oraz koordynatorowi projektu pomieszczenia Powiatowej Biblioteki Pedagogicznej.

Pięciodniowe szkolenie grupy I obejmowało bardzo szeroki zakres tematyczny dotyczący uzupełnienia kompetencji nauczycieli o wiedzę, umiejętności i postawy pozwalające na bardziej skuteczne kształcenie kompetencji czytelniczych uczniów.

W programie znalazły się takie tematy, jak:

  1. Wpływ czytelnictwa na rozwój społeczny i materialny mieszkańców oraz na rozwój gospodarczy kraju.
  2. Ogólny poziom czytelnictwa w Polsce.
  3. Kształcenie umiejętności czytania w szkołach w Polsce.
  4. Krajowy Program Rozwoju Czytelnictwa w Polsce 2015-2020.
  5. Strategie rozwoju kompetencji czytelniczych uczniów przedstawione w publikacji "Czytanie - nowa jakość".
  6. Wybrane metody kształcenia czytelniczego stosowane w szkołach w Polsce.
  7. Ogólnopolskie akcje i inicjatywy na rzecz czytelnictwa "Narodowe Czytanie".
  8. Ogólnokrajowe akcje i inicjatywy czytelnicze "Noc Bibliotek".
  9. Krajowe działania i inicjatywy na rzecz czytelnictwa "Cała Polska czyta dzieciom".
  10. Polska czyta - Szwecja czyta" - jak to robią w Szwecji.

W trakcie szkolenia uczestnikom została przedstawiona (przez partnerów polskich biorących udział w projekcie) organizacja edukacji czytelniczej oraz metody/strategie stosowane w edukacji czytelniczej, kolejno w Przedszkolu Miejskim nr 4, Szkole Podstawowej w Rydzewie, Zespole Szkół Elektronicznych i Informatycznych w Giżycku, w Powiatowej Bibliotece Pedagogicznej w Powiatowym Ośrodku Rozwoju Edukacji.

Zajęcia rozwijające kompetencje informatyczne według „Ram odniesienia dla rozwoju i rozumienia kompetencji cyfrowych w Europie DIGCO MP” w zastosowaniu do edukacji czytelniczej i pracy biblioteki przeprowadził ekspert pan Marcin Zaród.
Treści szkolenia informatycznego:
Kompetencja 3. Tworzenie treści.
Tworzenie treści.
Integracja i przetwarzanie treści.
Przestrzeganie prawa autorskiego i licencji.
Kompetencja 4. Bezpieczeństwo.
Narzędzia służące ochronie.
Ochrona danych osobowych.
Ochrona zdrowia.
Ochrona środowiska.
Kompetencja 5. Rozwiązywanie problemów.
Rozwiązywanie problemów technicznych.
Rozpoznawanie potrzeb i narzędzi niezbędnych do rozwiązywania problemów.
Innowacyjność i twórcze wykorzystywanie technologii.
Rozpoznawanie braków w zakresie kompetencji cyfrowych.

Podczas szkolenia koordynator projektu umożliwił wszystkim uczestnikom przedstawianie zdań, uwag i ocen na temat przedstawianych treści. Opracowane materiały zostaną wykorzystane do tworzenia bardziej skutecznych strategii edukacji czytelniczej w placówkach.


 

kolory jesieniUwaga! Uwaga! Uwaga!
Tylko przez tydzień w oknach Zespołu Szkół Zawodowych (od ul. Kościuszki) można oglądać przepiękną wystawę prac uczniów I kl. Technikum oraz II kl.b Branżowej Szkoły I Stopnia. ”Kolory Jesieni” – to zbiór niesamowitych zdjęć wykonanych podczas lekcji: Plastyki oraz Aktywni i Kreatywni. Przygotowania do przedsięwzięcia rozpoczęły się już we wrześniu, kiedy jeszcze lekcje odbywały się w systemie stacjonarnym i kiedy można było wspólnie wyjść na praktyczne zajęcia całą klasą poza szkołę. Na początku należało wykonać zdjęcia. Młodzież swoje jesienne inspiracje mogła zaczerpnąć w parku niedaleko szkoły oraz w parku przy ul. Gdańskiej w Giżycku. Następnie dzięki współpracy z Powiatową Biblioteką Pedagogiczną w Giżycku działającą przy PORE - grupa uczniów mogła uczestniczyć w zajęciach praktycznych przybliżających sztukę czerpania papieru, który następnie został wykorzystany jako element wystawy. W kolejnym etapie po wydrukowaniu zdjęć w szkole; dzięki pomocy p. Ani z Biblioteki Pedagogicznej - prace zostały oprawione.
W czasie pandemii niestety nie ma możliwości obejrzenia tej wspaniałej wystawy „w murach” szkoły stąd pomysł, aby była ona ogólnodostępna „na murach” a raczej w jej oknach.
Serdecznie Wszystkich ZAPRASZAMY, przyjdźcie, zobaczcie - życzymy wspaniałych doznań :)
Drodzy uczniowie BRAWO - :)!!!

Prezentacja w formacie PowerPoint lub w wersji .pdf

K. Rzeczycka

W ty roku po raz czwarty wzięliśmy udział w ogólnopolskiej akcji Noc Bibliotek. Akcja  odbyła się 13 października pod hasłem „Klimat na czytanie”. Zaplanowano zabawę w teatrzyk cieni i oglądanie filmu "Jakub, Mimmi i gadające psy”. W spotkaniu wzięli udział uczniowie Młodzieżowego Ośrodka Socjoterapii w Giżycku razem z opiekunem. Do teatrzyku zostały wykorzystane wiersze: „Gbur i szczur” Agnieszki Frączek , „Czy to pies, czy to bies” Juliusza Słowackiego, „Przytul stracha”, „Typ spod Sopotu”, ”Rach! Ciach! Ciach!” „Coś strasznego” Małgorzaty Strzałkowskiej. Nasza Noc Bibliotek odbyła sie w klimacie tajemniczości... Czytaliśmy wiersze, bawiliśmy się w teatr, oglądaliśmy film "Jakub, Mimmi i gadające psy”. Klimatycznie i sympatycznie przy ciasteczku i herbatce.


 

Strona internetowa PORE w Giżycku używa cookies i podobnych technologii. Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.